anjavandenberggambia.reismee.nl

Gambiaans koken

'S ochtends vroeg wandelen we eerst naar een skil centrum, dit is een opleidingscentrum om praktische vakken te leren. Hier bezoeken we ook de bakkerij waar met behulp van Europese machines heerlijk brood wordt gebakken. Er wordt ook brood voor de hotels gebakken waardoor er een verdienmodel ontstaat voor het skillcentrum.

Na t ontbijt lopen Petra en ik naar de farmacie waar we Marianna ontmoeten, samen met haar gaan we naar de markt om onze boodschappen voor de lunch te doen. We beginnen bij de vis. De beste vis wordt uitgekozen en door een andere vrouw weer schoongemaakt. We lopen kriskras over de markt en kopen groenten en kruiden.

Met tassen vol komen we aan op de compound en begint Marianne met het maken van vuur. Eerst wordt de vis verder schoongemaakt, gevuld met kruiden en gebakken in de olie. De groenten worden schoongemaakt en ook in de olie gebakken. Daarboven op wordt de rijst gaar gestoomd. Dit alles neemt uren in beslag. We kletsen wat terwijl op de compound een vrouw aan het bevallen is.

In opdracht van de Marabu moest ik ook iets aan charity doen, ik moest 7 bananen, 9 white colarnuts en 11 broden weggeven. De bananen deel ik daar aan de kinderen uit en de colarnuts geef ik aan de vroedvrouw, die daarbij een gebed uitspreekt.

Rond 14 uur is de lunch klaar en genieten we met z'n allen van het heerlijke Gambiaanse gerecht: Benechin

Om nog even van het heerlijke weer te genieten besluiten we de dag bij Kebba op het strand.

Tijdens de zonsondergang wandelen we langs t strand terug.

S avonds wordt er nog volop djembé gespeeld rondom een kampvuur en we besluiten onze laatste avond in Gambia onder de Mangoboom.

Ilse

Wat heb je weer mooi werk gedaan