anjavandenberggambia.reismee.nl

Kleuter schooltje en ziekenhuis bezoek

Na het ontbijt wandelen we naar een kleuterschooltje om de hoek bij Kairoh garden. Hier zijn kinderen van 3 tot 7 jaar. Ze leren hier Engels vooral door opdreunen. Vol overgave herhalen de kleintjes de leraar.

S middags rijd ik met Marlies mee, zij heeft een afspraak in Banjul. Ik stap uit bij Kuntu, hier ontmoet ik Djungle, hij werkt bij de bloedtransfusie van een regionaal laboratorium en hij wil mij vanmiddag rondleiden. Allereerst neemt hij mij mee naar het kantoor waar ik aan allerlei mensen word voorgesteld. Wat hun functie is word mij niet helemaal duidelijk. Na deze kennismakingsronde gaan we met de auto naar Serrekunda hospital. Ook hier ontmoet ik allereerst veel mensen om vervolgens het laboratorium te bezoeken. De apparatuur ziet er verouderd uit maar werkt wel. Op iedere afdeling krijg ik te horen waar gebrek aan is, dat varieert van handschoenen, reagentia, afnamesystemen tot buisjes en dekglaasjes. Ik beloof om in Nederland te kijken of ik iets kan regelen.

Na het laboratorium bezoek ik verschillende verpleegafdelingen. Ik maak hier en daar een praatje met patiënten en verplegend personeel. Het is er druk, warm en voldoet zeker niet aan onze norm van schoon. Het medische personeel is begaan en doet, voor zover ik het kan zien, erg hun best om hun werk goed te doen.

Ik ga samen met Djungle terug naar het regionale laboratorium en zie een technische staf die niets aan het doen is en vervolgens apparatuur op een andere afdeling die stuk is waardoor de man op die afdeling niet zijn werk kan doen. Hij vertelt dat de technische staf zijn apparatuur niet kan maken. De apparatuur is afkomstig uit Zweden en nu hoopt hij dat er iemand uit Zweden komt die het kan maken.....daar word ik een beetje verdrietig van....de afwachtendheid en het feit dat er ondertussen niets gebeurd....

Tot slot zie ik de afdeling die gespecialiseerd is in Malaria. Ik ken dat zelf eigenlijk alleen maar uit de boeken dus het is wel heel interessant om het zo onder de microscoop te zien. Ook zijn er snelle testen om malaria te ontdekken. Verder verzekeren zij mij ervan dat het nog maar een zeldzaamheid is dat er mensen aan malaria overlijden. Dat vind ik dan weer heel goed nieuws.

Ik vond het een bijzondere middag met weer een hele andere indruk van Gambia.