anjavandenberggambia.reismee.nl

Kraamkliniek achter in t dorpje Tanji

De Gambiaanse nacht was weer vol geluiden, krekels, soort eekhoorntjes die op de golfplaten daken springen, vogels die aan de ramen tikken en mensen die een feestje bouwen met djembé en zang. Als het dan tot slot wat stiller wordt begint de haan te kraaien en roept de imam via de moskeespeaker op tot gebed.

Na het ontbijt nemen we de lokale taxi tot het einde van het dorpje. Tinie heeft een donatie vanuit Nederland gekregen en koopt een baal rijst om deze aan de kraamkliniek te schenken. De kraamkliniek wordt gerund door jhaddy, een oudere dame die geen Engels spreekt. Vrouwen komen naar deze compound toe om te bevallen. Jhaddy helpt hun en laat ons vol trots haar instrumenten zien waarmee ze de vrouwen helpt. Als de vrouwen bevallen zijn lopen ze 2 uur na de bevalling weer naar huis met de placenta in een emmertje in hun hand en de baby op hun rug.

Tijdens ons bezoek ligt er een baby heel dik ingepakt in een wiegje. Hij blijkt met 8 maanden geboren te zijn en wordt daarom zo dik ingepakt en toegedekt , terwijl het hier 35C is.

Marihana, een van de vrouwen van deze compound, is voor het eten aan het zorgen. Zij vertelt mij dat zij een dochter van 10 jaar heeft en een Gambiaanse man. Over haar man is zij niet zo over te spreken. Zij vraagt mij of ik geen Nederlandse man voor haar kan regelen. ....

'S middags gaan we naar de compound van Sally. De mannen eten apart van de vrouwen. We eten heerlijke rijst met vis. Daarna gaan Marlies, Elsinda en ik naar de turntable (grote rotonde), hier showen 2 Nederlandse vrouwen een collectie kleding van Gambiaanse stoffen. De collectie valt helaas wat tegen. Op de terugweg stap ik uit bij de visafslag waar ik de drukte van de markt en de visafslag ervaar, heerlijk. Ik wandel alleen terug naar Kairoh garden. Ik vind het zo fijn om deze wandeling te maken, Lekker warm en stoffig.....

Na het eten gaan we het sinterklaas dobbelspel spelen. Alle creativiteit wordt in de cadeaus gelegd. Van een serenade met een ukelele, lingerie set, armbandjes tot clisma. Het wordt een hilarische, gezellige avond. Tot slot wordt de zelfgemaakte kersttal aan Tiny overhandigd.

Reacties

Reacties

Pap

Lieve Anja Wat een verhaal Dan klagen wij hier wel eens niet meer doen.
Ik bel straks Ilse of zwarte Piet nog iemand in de zak gedaan heeft je weet maar nooit tegenwoordig Liefs en geniet nog maar. je Pap xxxxxx

Ilse

Wat leven wij in rijk Dom
Als ik het allemaal zo Lees

En ik ben niet mee genomen
Door de zwarte piet
Veel plezier daar groetjes van ons xxx

Marcia

Lieve Anja, Wat kun jij geweldig schrijven. Ik geniet van je verhalen en leuk om het zelf ook meegemaakt te hebben. Wat een prachtige reis hebben wij gemaakt?

Nico

Anja, via jouw verhalen maken we veel facetten van het leven in Gambia mee, bedankt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!