anjavandenberggambia.reismee.nl

De Marabuh

Met de lokale bustaxi, vol vis en kannetje met koeienmelk, rijden we naar Sanyang. Een heerlijk, mooi plekje aan de kust. Hier hebben we mooie gesprekken en genieten van een verse fruitschaal.

Terug in Kairoh garden kleden Petra en ik ons om in Gambiaanse kleding, we gaan namelijk op bezoek bij de Marabu. De Marabu is een soort gebedsheer waar je een tjutju kan vragen. Tjutju zijn papieren waar de Marabu gebeden op schrijft met bepaalde intentie.

Samen met Sulaman gaan we op weg naar Senagambia. We komen op de compound van de Marabu en worden naar een kamertje gebracht. Hier zit een man op de grond met allemaal papieren om zich heen. Petra en ik mogen op een stoel gaan zitten en Sulaman op een matras. Sulaman vertaalt voor ons maar ik denk eigenlijk dat de marabuh ook wel Engels spreekt...we mogen alletwee iets wensen. Petra vraagt om liefde en ik om gezondheid en geluk. We moeten met deze intentie een pen vasthouden. Ik weet niet hoe het komt maar ik word er emotioneel van. Ik voel van alles in deze ruimte. Als ik de pen terug geef, begint hij op een papier te schrijven en zegt hij dat hij mij wil beschermen.

Nu komt er een lastig issue van dit bezoek, de marabuh vraagt, in onze ogen, erg veel geld voor het maken van de tsjutsju, 4000 Dalasi (80 euro!). Uiteindelijk komen we tot een bedrag van 500 dalasi en moeten we de kamer uit zodat hij de tsjutsju kan maken. We wachten in de huiskamer waar een tv keihard aan staat en kinderen rond lopen en mannen op een bank zitten. Na bijna 1 uur wachten worden we bij de marabuh geroepen. Hij blijkt toch voor de personen die ik en Petra gevraagd hadden allemaal een tsjutsju gemaakt te hebben en vouwt de papiertjes op tot kleine pakketjes en maakt de pakketjes dicht met een touwtje. Op het moment dat ik mijn eigen tsjutsju in mijn hand neem voel ik een branderig plekje in mijn hand.....heel bijzonder.

We bedanken de marabuh, verlaten de compound, het is inmiddels donker. We worden uitgezwaaid door alle kinderen van de compound.

Terug in de taxi is mijn hand nog steeds warm......

Reacties

Reacties

Ilse

Wauw wat een mooie
Ervaring
Kus van je zus????

Jolanda

Het schrijven doe je ook geweldig!
Echt heel bijzonder om het mee te maken, zien- ruiken en proeven, ook voor ons blijft het een ervaring om nooit te vergeten.
Geniet ervan, wij doen dat ook met jou verhalen. X

MArja

Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Wat een ervaringen doe je op daar. Ik begreep alleen dat je daar ook weer les zou geven of andere activiteiten zou doen. Misschien doe je die ook wel en krijgen wij de bijzondere dingen te lezen? Je maakt heel wat mee weer. Ik denk dat je hier veel meer in een emotionele rollercoaster zit. Goed dat je dit deelt. Ik volg ook iemand in Zambia en je beide benen blijven daardoor wel op de grond staan. Sterkte maar ook nog veel mooie inspirerende ervaringen. Knuffel.

Ingeborg

Jemig, mooie ervaring. Benieuwd hoe deze tjsutjsu door de anderen ervaren gaat worden.
Geniet er nog van!

Louise

Heb weer even gelezen over je ervaringen meis.... heel bijzonder weer allemaal..
En inderdaad, helaas hebben wij westerlingen niet overal een antwoord op... al zou je heel graag alles wat niet gaat zoals het zou moeten voor de mensen daar willen verbeteren. Je denkt er over na, en jou kennende komt er dan wel een plannetje..
Liefs van mij ?

Nico

We hebben inderdaad niet overal een antwoord, groeten vanuit een koud Nederland.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!