anjavandenberggambia.reismee.nl

Batakunku strand

Na t ontbijt gaan we wandelen richting Batakunku strand. Het wordt een wandeling van 1,5 uur langs de zee. Voordat we bij t strand komen zien we een dode ezel langs de kant liggen met een aantal gieren die hem aan het oppeuzelen zijn....

Tijdens de wandeling komen we een kudde koeien tegen, honden die mee wandelen en prachtige schelpen. Na 1,5 uur komen we aan bij Paradise bracht op Batakunku strand. Marlies heeft s'ochtends gebeld om te melden dat wij graag willen lunchen bij hem. Hij heeft speciaal vis voor ons gekocht. Twee uur later vragen we of we kunnen lunchen maar dat was helaas nog niet zo.....uiteindelijk werd het 15.30 voordat we aan de lunch zaten. Het was het wachten meer dan waard, wat een heerlijke vis.....

Na "de lunch " geniet ik verder van de relaxdag op t strand en de zonsondergang. Terwijl ik op een stoeltje zit om de zonsondergang te zien komt er jongen bij mij zitten die over zijn toekomst in The Gambia wil praten....het blijkt lastig te zijn....hij vraagt aan mij voor de oplossing om Gambia naar een hoger level te krijgen zodat er voor iedereen werk en een toekomst is. Ik vind de vraag moeilijk...wat kan je zeggen...ik denk dat er mogelijkheden zijn in dit land maar het zal uit de mensen zelf moeten komen en ook deze jongen leeft bij de dag en zegt letterlijk: je weet niet wat er morgen gebeurd dus ik maak geen plannen voor morgen. Terwijl hij wel aangeeft dat hij graag een business man wil worden met een eigen auto zodat hij daarmee zijn eigen geld kan verdienen. Plannen om aan een auto te komen of sowieso iets voor de toekomst heeft hij niet. Zijn school heeft hij tot zijn grote spijt niet af kunnen maken, hij was de oudste van t gezin en zijn ouders konden zijn schoolgeld niet meer betalen, hij had graag naar de universiteit in Senegal gewild....ik merk dat ik het lastig vind, zou hem graag helpen maar alleen maar geld geven is hier geen oplossing. Gambia is een mooi land met veel mogelijkheden, denk Ik, de mogelijkheden moeten ontdekt, benut en gestimuleerd worden.....nog een lange weg.

Terug van t strand lopen we langs het stuk grond dat Marlies hier gekocht heeft. Ensa is hier een huis aan het bouwen en als de Gambiaanse overheid wil meewerken wil Marlies hier haar eigen , kleinschalige, duurzame lodge gaan beginnen zodat Ensa, en wellicht nog meer mensen, een baan hebben en mensen op meerdere tijdstippen naar Gambia kunnen komen op de travel2learn manier om het echte Gambia te leren kennen.

We gaan met bustaxi terug, douchen, eten op de veranda en maken plannen voor morgen.

Ik schrijf op dit moment zittend op de veranda terwijl iedereen al terug is naar de Mangoboom. Ik merk dat het gesprek met de jongen op t strand mij bezig houdt.....hoe kan ik dit land en de prachtige, vriendelijke bevolking helpen........

Reacties

Reacties

Ilse

Wat een aangrijpend verhaal
Wat zou je graag deze jongen
Willen ondersteunen
Een kus van je zus ????

Ineke Galdeij

Ha Anja, in een ruk al je verhalen verorberd... wat een ervaring weer :)
Je schrijft echter niets over werk; geef je weer engelse les ?

Bianca Smit

Lieve Anja, Ik word er stil van.

Nico

Zo'n gesprek met die jongen zet je ook niet makkelijk van je af.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!