anjavandenberggambia.reismee.nl

Serekunda market

Na een warme nacht vol dierengeluiden werden er tijdens het ontbijt bijzondere ervaringen gedeeld over de stoelgang....van diaree tot verstopping....best bijzonder dat je met mensen die je 2 dagen geleden pas 1 x ontmoet had dit soort intieme details deelt (haha).

Om 9.30 uur wandelen we naar t midden van t dorp waar de opstap plaats is voor de lokale bustaxi's.

In t dorpje loop je over stoffige landweggetjes en zie je verschillende watertappunten. Een paar uur per dag, bepaald door een dorpsoudste, is het mogelijk om daar water in jerrycans te halen.

Op t centrale dorpsplein wachten we op de taxibus. Deze rijden van plaatst naar plaatst en iedereen stapt in en uit. Na een paar minuten komen we in een ander druk gedeelte waar we om 10 uur met Sally, Gambiaanse vriendin van Marlies, hebben afgesproken om met ons mee te gaan naar de markt. Als Sally gebeld wordt blijkt zij nog thuis te zijn, een half uurtje later is zij gearriveerd en reizen we verder met de bustaxi. Er moeten minimaal 4 personen op 1 bankje zitten in de bustaxi en er zijn 3 of 4 bankjes in zo'n busje en niet iedereen zijn deodorant werkt even optimaal, best een aparte ervaring. Als ik rechts van mij kijk zie ik dat er een gat in de bodem van de bus zit, even opletten met uitstappen dus.

Na 20 minuten in t busje zijn we op de Serekunda market en brengt Sally ons eerst bij een stoffenwinkel. Er zijn prachtige Afrikaanse kleurrijke stoffen tot sjieke voile achtige glitter stoffen. Er moet veel onderhandelt worden maar uiteindelijk hebben we allemaal wel iets gevonden waarmee we blij verder kunnen. Ik heb zelf het langst onderhandeld omdat ik een prachtige voile achtige glitter stof met voering wilde om daar een cocktailjurk van te laten maken. Ik heb al mijn onderhandelskills uit de kast moeten halen maar uiteindelijk wandel ik ook blij verder met een tasje met stof in mijn handen.

De markt blijkt een weer war van smalle straatjes en steegjes te zijn waar t druk is en iedereen zijn handeltje probeert te verkopen. Van verse vis(vol vliegen), vlees, groenten, kleding, slippers, potten en pannen.

Sally kent prima de weg en gaat ons voor in de drukte waarbij er wel verschillende bezoekjes aan Sally haar vrienden op de markt gebracht worden. Rond 14 uur gaan we weer met de bustaxi terug naar de rust van Kairoh garden, tijd voor een kleine siësta in de hangmat.

Rond 16.30 nemen we nog een lokale taxi richting de visafslag in Tanji. De vissers komen aan en de vis wordt verdeeld. Het komt op ons wat onoverzichtelijk over maar er lijkt zeker structuur in de verdeling van de vis te zijn. Verderop komen we bij de visrokerij. De vis wordt 5x gerookt en verpakt om naar Nigeria en Senegal geëxporteerd te worden.

Moe van alle indrukken van de dag besluiten we om een towntrip te nemen richting Kairoh garden lodge. Voor 50 dalaisi (1euro) brengt de taxi ons voor de deur......

Tijd voor een wijntje besluiten we bij terug komst.