anjavandenberggambia.reismee.nl

Bezoek aan lokaal schooltje en consultatiebureau

Na een prima nachtrust werd ik om 6.30 gewekt door t gekraai van een haan. Ik neem een verfrissende douche(koud) en kom als eerste bij de "mango boom chili plek. Ik ga koffie zetten op een gasbrandertje. Het is nog heerlijk koel en de geur van vers gezette koffie en de geluiden van de vele vogels maken de vroege ochtendervaring heel fijn. Het blijkt dat iedereen opvallend goed heeft geslapen.

Na t ontbijt wandelen we naar t lokale schooltje waar we ontvangen worden door het schoolhoofd. Zij vertelt ons over het schoolsysteem en laat ons de planning zien. Helaas is er tijdens een vakantieperiode ingebroken waarbij er boeken, pennen, potloden en de computer zijn gestolen. Er zijn pennen en kladblokjes meegenomen vanuit Nederland dus die kunnen meteen gegeven worden. Vervolgens krijgen we een rondleiding langs de verschillende klassen. Soms zijn er meer kinderen dan dat er tafels en stoelen zijn. De ouders moeten hier zelf voor het schooluniform en alle benodigdheden zorgen en dat is helaas niet voor iedereen mogelijk. 

Na het schooltje lopen we verder naar het consultatiebureau. Wat een prachtige vrouwen!! Zij blijken hun bezoek aan het consultatiebureau als een uitje te zien en komen prachtig aangekleed en opgemaakt daar naar toe. De zwangeren en de baby's krijgen hier controles. Het is een sociaal gebeuren en je kan makkelijk contact maken met de vrouwen. Ik raak niet uitgekeken, zoveel mooie vrouwen en schattige babytjes. Ik had vanuit Nederland veel bhs meegenomen omdat Marlies had verteld dat de vrouwen in Gambia dat helemaal leuk vinden, dus toen mijn rugzakje open ging was het leuk om te zien dat ze het echt heel leuk vonden om een passend exemplaar voor zichzelf uit te kiezen.

Nadat we gelunchd  hadden bij kairoh garden lodge zijn we naar t strand gewandeld. Onderweg kwamen we langs de lodge van mamma Afrika, zij is een kunstenares die veel kunstwerken in Europa verkoopt. De lodge heeft een prachtig aangelegde tuin en de kamers zijn allemaal fantastisch ingericht, creatief met behoud van de pure Afrikaanse stijl. In deze lodge drinken we een frisje en ontmoeten de Duitse man van mamma Afrika. 

Na nog een kwartiertje wandelen arriveren we op t strand. Een verkoelend briesje en een duik in de zee is een heerlijk gevoel. We kopen wat pelpinda's, eten wat baobap ( een schuimachtige, zure vrucht die in kolossale bomen groeit) en ik bedenk me dat het leven mooi kan zijn ....

Terug bij onze Kairoh garden lodge bakt Petra wat zoete aardappel  als snackje, drinken en kletsen we. 

Na een heerlijke maaltijd met red snapper eindigt de dag onder "onze mango boom " , met thee van t gasbrandertje en geluiden van de Afrikaanse krekel geluiden.....ik prijs mij een gelukkig mens...

Ik heb een lokale simkaart gekocht voor mijn phone waarop ik dit blog kan schrijven. Helaas is het plaatsen van foto's wat lastiger.

Reacties

Reacties

Ilse

GEWELDIG
En wat fijn dat je daar de dames
Zo blij kon maken
Groet en kus van je zus ??

Monique Piet

Hoi Anja,
Wat goed om te lezen dat je weer prachtig vrijwilligerswerk aan het doen bent! Ik wens je een hele mooie tijd. Groetjes, Monique

Ria Kauffman

Geniet van alle nieuwe indrukken en succes met je taken.

Loes kock

ANJA wat heb je je verhaal prachtig geschreven alsof ik het zelf mee . Maak. Zo te lezen gaat het goed en geniet je volop . Gr. Loes

Aïsha

Mamsieee,

Ben echt intens jaloers op je maar ik geniet met volle teugen van je verhalen! Ooit erover nagedacht om een carrière als schrijfster te beginnen??
Kan niet wachten om meer te lezen en heel veel plezier!

duizenden kusjes vanuit Hongarije xxxxx

Louise

Ja echt hè .... ‘t is precies zoals Aisha al zegt.... ik zie een carrière switch aankomen ? je moet schrijfster worden.....

Nico

Geweldig voor je om mee te maken Anja, veel plezier nog.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!